De eerste week..

25 maart 2019 - Bristol, Verenigd Koninkrijk

Hoi hoi,

Op het moment zit ik al een week in Bristol. Om precies te zijn, zijn het 8 dagen. De aller eerste stageweek zit erop. Ik heb nu elke dag ma-di-wo-do-vr van 08:30-15:30 stage gelopen op een basisschool in Bristol. Ik loop stage in Year 2. Dat betekent dat de kinderen 6/7 jaar oud zijn. Elke klas heeft een naam. De onze is Elm class. Ik sta met best veel volwassenen in de klas. Als eerst de leraar, een andere stagiaire en een onderwijsassistent. En dat op het moment bijna elke dag. Dat vind ik al een verschil. In Nederland staan we al weinig met 3 volwassenen in een klas. Wel is het erg fijn voor de kinderen, want de kinderen die iets achter lopen worden vaak elke dag uit de klas gehaald om iets extra's te doen. Bijvoorbeeld lezen. Iedereen die de school inkomt moet zich inschrijven en uitschrijven. Je krijgt dan een keycord met een kaartje 'Visitor' eraan. De leraren hebben een andere keycord. Ik zie redelijk veel verschillende mensen jong en oud op school rondlopen, klassen in en uit om kinderen te begeleiden buiten de klas. Wat natuurlijk erg waardevol is. De deuren in de school zijn ook beveiligd. Alleen een leraar of volwassenen kan de deuren openmaken met een bepaalde chip. Soms sta ik dan te wachten voor een deur omdat ik er niet in kan. Dat heb ik in Nederland ook nog niet op een basisschool gezien. Wat al heel gauw een duidelijk verschil was, zijn de kinderen en dan het gedrag van ze. Ze zijn hier echt veel netter en respectvoller voor volwassenen. Ze spreken de volwassenen ook aan met Mr/Miss. De kinderen gaan niet in op de leraar, ze bedanken je als je ze helpt bijvoorbeeld met omkleden, deuren openhouden allemaal kleine dingetjes. Een ander duidelijk verschil is het niveau. Het niveau ligt hier erg hoog. Zoals ik al zei zijn de kinderen in mijn stageklas 6/7 jaar. Ze kunnen allemaal schrijven (natuurlijk niet allemaal even goed) en lezen op een voor mij goed tempo. Op het begin was ik echt verbaasd dat elk kind al zo goed kon lezen. Sommige zijn nog maar 6!! Ze moeten ook veel leren op een school dag. De kinderen hier moeten elke dag van 08.45-15.15 naar school. Elke dag gewoon een volle dag. Wat dan wel opvallend is, is dat er bijna elke dag nog een kindje rond 09.30 binnen komt lopen. Ze hebben elke dag wiskunde. Pas waren ze breuken aan het doen. Toen dacht ik bij mijzelf wauw hoe weet een kindje van 6 dit nou weer? Ze hebben spelling, engels, schrijven, geschiedenis en meer. Afgelopen week hebben ze twee middagen en een ochtend voor ongeveer een uurtje iets leuks gedaan. Dan bedoel ik gym, koken en Afrikaans dansen. Erg indrukwekkend dat die kinderen hele dagen aan het leren zijn en maar weinig vrije tijd hebben. Als de kinderen binnenkomen in de ochtend, zoeken ze hun werkboek dat klaar ligt op de tafels en schrijven ze over wat er op het bord staat. Op het bord staat dan de datum van de dag en wat ze die les gaan doen. In hun schriften staan dan lijnen waar ze dat op moeten schrijven. Zodra ze dat over geschreven hebben pakken ze hun eigen mapje uit hun lade. Ze hebben tegen de muur een kast staan met alle lades bij elkaar. In dat mapje zitten een aantal dingen, zoals een whiteboard en marker. Deze pakken ze, en op het bord daarnaast staan dan sommen of spellingregels die ze moeten gaan maken. Als het 09.00 uur is dan begint de leraar met de absentielijst. Ze begroeten de leraar dan met: Goodmorning Mr... Op dat moment geven ze ook door wat ze voor de lunch willen. Ze kunnen uit 3 dingen kiezen. Daarna bespreken ze even kort de opdrachten van het bord. De kinderen in mijn klas zitten tijdens de uitleg op de grond in rijen. Om 10.00 uur hebben ze assembly. Dan komt heel de school elke dag bij elkaar om dingen te bespreken, Bijvoorbeeld een gebeurtenis in de wereld of iets anders. Meestal zingen ze dan ook nog liedjes. Dat vind ik wel mooi om te zien. Wat ik ook niet gewend ben is, schoollunch. De kinderen krijgen hier eten van school. Dit kan ik ook nemen. Dat kost mij dan 1.92 pond, maar ik vind dat er niet heel lekker uitzien en je krijgt niet erg veel. Ze werken hier met een aantal mooie systemen die ik erg leuk vind. Ik houd ook een notitie bij van dingen die ik niet moet vergeten, zodat ik dat in Nederland kan vertellen. Soms is het wel lastig om iets uit te leggen aan een kindje in het Engels. Daar struggle ik nog wel eens mee. Als de kinderen uit zijn kan ik meestal ook gelijk naar huis. Soms moet ik nog wat opdrachten plakken in hun werkboeken voor de volgende dag, maar daar ben ik ook al snel mee klaar. Rose en ik waren wel erg blij toen het weekend was. Vaak zijn we echt erg moe na zo'n dag stage. Vrijdag avond wilden we op stap gaan met heel de groep, maar het is hier erg moeilijk om als 17 jarige binnen te komen in een club. Daar heb ik nu gelukkig geen last van. Dus uiteindelijk zijn Rose en ik samen iets gaan drinken waar live muziek was. We keken onze ogen uit, want er waren zelfs 50 jarige zo met elkaar aan het flirten dat ze bijna als pubers met elkaar midden op de dansvloer aan het zoenen waren. Jeetje wat erg.. wel grappig. Ik baalde wel erg dat we niet meer echt gingen stappen stappen, maarja de volgende dag beter hoopte ik. Zaterdag zijn we met een clubje vrienden Bristol gaan verkennen. We hebben eerst even ergens gegeten, want we waren zo blij dat we eindelijk eens konden uitslapen. Daarna hebben we wat rond gelopen en zijn we winkels in gegaan. Die dag waren onze gastouders een dagje weg en hadden ze pizza voor ons klaar liggen. Rose wilde deze in de oven doen, maar ze waren blijkbaar beschimmelt, ook al stond op de verpakking dat die nog ok was. We zijn toen om de hoek een goede pizza wezen eten.  Deze avond poging 2 met goed op stap gaan. We gingen ergens drinken samen, maar degene die mij kennen weten dat ik gewoon op stap wil, dus ik had al snel de dansvloer gevonden. Daar zijn we toen naar verplaatst en hebben we het wel gezellig gehad. De eerste uren was de muziek een beetje saai. Het was alleen maar hetzelfde en dat werd op een moment een beetje teveel van het goede. Waar ik wel heel blij mee was, was dat het om 21.30 al gewoon vol was en dat de meeste al dronken waren. Super dus! Op het moment dat sommige wilden gaan was de muziek net juist verbeterd. Jammer voor mij dus. Ook deze avond was ik al voor 01.00 uur thuis. Verder was ik wel blij dat we waren gegaan. Zondag hebben we een chille dag gehad. We zijn naar de beroemde brug in Bristol gegaan. Dat was echt een prachtig uitzicht. Op dat moment genoot ik er echt erg van en had ik een besef moment van omg ik zit gewoon in Bristol terwijl de meeste naar school gaan.. Dat was heerlijk. We spraken daar af met wat andere van onze groep. Erg gezellig en rustig. We aten in de avond lekker met onze host family. Even kort iets over onze gastouders. We voelen ons zo thuis, het zijn zo'n lieve mensen. We hadden het niet beter kunnen treffen. Tot nu toe een hele leuke tijd in Bristol gehad.

Dat was alweer mijn eerste week, nog twee weken te gaan..

Het weekend heeft Rose en mij wel echt weer nieuwe energie gegeven voor de tweede stageweek.

Tot snel!!

Groetjes Annemiek.

1. Mam:
    26 maart 2019
    Eindelijk weer een verhaal. Wat jammer dat je niet tot 3 uur in de kroeg kon hangen Annemiek 😁😁!! Leuk verhaal meid! X
  2. Imke:
    26 maart 2019
    Aaaah super leuk! Annemiek om 1.00 thuis wat?!?!? Nog veeel plezieer meid!!
  3. Monique Van helvoirt:
    26 maart 2019
    heel verhaal Annemiek. leuk om te lezen. zo dicht bij en toch zo anders. mooie ervaring....
  4. Hilde😃:
    29 maart 2019
    Heeey Annemiek ik zit zo in het verhaal dat ik bijna mun gebakken appel helemaal zwart laat worden🙈 😂 Goh wa skon toch allemaal Kei leuk om te lezen. Veel plezier nog en lang leve de 50 jarige hè😜💏💃🏿🕺🏻🍺👍🏼😂
  5. Jolanda:
    2 april 2019