Voorstellen

20 februari 2019 - Eindhoven, Nederland

Yes, ik ga stage lopen in het buitenland!!!

Als eerst zal ik mij even aan je voorstellen:

Mijn naam is Annemiek Willems. Ik ben op het moment 17 jaar oud en ik word 18 jaar op 11 maart. Ik volg de opleiding onderwijsassistent in Eindhoven op het Summa college. Ik zit in mijn tweede schooljaar. Buiten school werk ik op vrijdagavonden en zaterdagen bij de Kruidvat en doe ik aan de sport Korfbal. We hebben twee keer in de week training en we spelen op zondag een wedstrijd. De vrije tijd die ik over heb ben ik graag bij mijn vriendinnen en hang ik lekker op de bank, haha. Zaterdagavond ga ik regelmatig samen met mijn vriendinnen ergens op stap. Daar kan ik erg van genieten. Ik woon samen met mijn ouders en mijn twee zusjes. We hebben twee katten. Ze heette Snorretje en Diva (Noes).

Waarom ga ik stage lopen in het buitenland?

Op het moment zit ik dus in mijn tweede leerjaar van de opleiding onderwijsassistent. In een schooljaar zitten vier periodes. Op het begin van het jaar kregen wij al informatie over wat een keuzedeel inhoudt. Je kiest voor een deel waar je je elke woensdag in gaat verdiepen. Je hebt grote keuzedelen, maar ook kleine keuzedelen. Er waren ongeveer 8 keuzedelen die we konden kiezen. Bijvoorbeeld: ikc (Integraal Kind Centrum), ondernemend gedrag, expressief gedrag, pabo, passend onderwijs, buitenlandse stage (4 maanden). We moesten ons online inschrijven in periode 2. De keuzedelen startte in periode 3. Daar zit ik nu in.

Maar waarom heb ik dan voor dit keuzedeel gekozen? Ik vond het erg moeilijk om een keuzedeel te kiezen wat mij aantrok, aangezien we ook al na moesten denken over de keuzedelen die we in leerjaar 3 wilde gaan volgen. Daar heb ik echt een tijd mee gezeten. Ik twijfelde heel erg tussen: ikc, ondernemend gedrag, passend onderwijs en de buitenlandse stage naar Bristol. Veel studenten kozen een keuzedeel waar ze later ook nog iets aan hadden. Zelf vond ik het belangrijk om ook een keuzedeel te kiezen wat ik leuk vindt. Ik wilde niet alleen maar nadenken over waar ik echt iets aan heb. Juist iets wat ik leuk vond vond ik heel belangrijk. Dan is Bristol natuurlijk een goede keus, omdat je dan ook heel veel ervaring opdoet, je ziet veel nieuwe plekken, nieuwe mensen, ander onderwijs, andere cultuur en ga zo maar door.. Toen heb ik de knoop doorgehakt met de keuzedelen die ik wil kiezen, want ik wilde wel dat het allemaal klopte. Ik ga samen met mijn klasgenootje Rose naar Bristol voor 3 weken. Vorige week woensdag was de tweede bijeenkomst over het keuzevak. Vanaf nu gaan wij ons elke woensdag voorbereiden op de stage naar Bristol. Ik kijk er erg naar uit.

Lieve groetjes van Annemiek Willems.

1. Lem van Eupen:
    21 februari 2019
    Dag Annemiek,
    Wat leuk dat je voor een internationale ervaring hebt gekozen! Daar ga je vast ook in je toekomstige baan als onderwijsassistent baat van hebben - de klassen worden immers ook steeds intercultureler en dan is het een voordeel als je al eens hebt ervaren dat de manier waarop wij dingen in Nederland van oudsher bekijken niet de enig zaligmakende is. Een vraag: maak je gebruik van een beurs van Erasmus+?
  2. Juul:
    22 februari 2019
    Echt heel erg leuk Annemiek! Ik als lezer kan niet wachten op een nieuwe upload!
  3. Jess van Boxtel:
    24 februari 2019
    Wat leuk dat je iets kiest waar je echt een passie voor hebt! Dat doen veel mensen tegenwoordig niet meer. Er is veel meer druk om te denken aan je toekomst, terwijl ik vind dat mensen gewoon moeten doen wat nu goed voelt. Daarom vind ik het leuk om te zien dat er nog mensen zoals jij zijn die dat doen. Veel plezier en succes Annemiek!